“Als je zinkt doe je heel hard je best om in het water aan de oppervlakte te blijven. Als je ontspant en je je gewonnen geeft, blijf je drijven”.
 “Je beoefent elke asana het meest natuurlijk als je de houding met de minste lichamelijke en geestelijke inspanning aanneemt”.

Yogavormen

Hatha Vinyasa

Hatha staat voor het in balans brengen van de geest. Tijdens een hatha yogales worden verschillende krachtige en ontspannende houdingen afgewisseld in combinatie met ademhaling en meditatie. Een Hatha Vinyasa les bestaat uit opeenvolgende dynamische vloeiende bewegingen die de ene houding met de volgende houding koppelt met ademhalingen. Het doel is om door de bewegingen heen kracht en flexibiliteit op te bouwen terwijl de bewuste ritmische stroom  van de ademhaling de energie en gezondheid bevordert. In feite betekent het woord Hatha “koppig”of “krachtig”. Dus Hatha yoga betekent de krachtige of koppige beoefening van yoga. “Koppig” zou hier omschreven kunnen worden als het cultiveren van wilskracht en overwinnen van angst en andere belemmeringen. Je probeert bij de beoefening van de asana’s angsten en gedachten zoals “ik kan het niet” te overwinnen. Je houdt jezelf “koppig” het doel voor ogen en geef je over aan het leren van de houding. Hatha wordt gezien als de wortel van yoga. Alle andere yogavormen zijn hierna gekomen en vormen de takken van de boom.

Yin Yoga

Yin yoga is een meditatieve vorm van yoga en niet alleen geschikt voor mensen die rust ervaren of al rust hebben in hun leven maar ook uitermate geschikt voor mensen die veel Yang (drukte/onrust) in het lijf hebben. Bij Yin ga je met aandacht naar binnen toe. Yin verschaft fysieke, mentale, emotionele, energieke en voor sommigen zelfs spirituele voordelen. Tijdens een Yin les worden de asana’s langer aangehouden dan bij andere yogastijlen. Bij Yin Yoga komen door het stretchen van spieren spanningen en stress los. De asana’s worden drie tot vijf minuten vasthouden, soms langer. Zodanig wordt het bindweefsel langzaam gerekt en blijven de gewrichten soepel. Bindweefsel zorgt ervoor dat het onze organen ondersteunt, verbindt en beschermt. Daarnaast stimuleert Yin een goede doorstroming van prana (levensenergie) in het lichaam. Dit heeft een positief effect op de organen, immuunsysteem en emotionele gesteldheid.

Stoelyoga

Stoelyoga is voor iedereen haalbaar en toegankelijk, ongeacht leeftijd, omvang, lenigheid of conditie. Het is een rustige en milde bewegingsvorm van yoga met houdingen en oefeningen op een stoel. De houdingen zijn erop gericht om de spieren en gewrichten soepeler te maken. Spanningen worden losgelaten en concentratie en motoriek worden verbeterd. Sommige oefeningen worden staande uitgevoerd met de stoel als ondersteuning. Stoelyoga is daarnaast ideaal voor iedereen die liever niet op de yogamat wil of kan deelnemen. Ook is het geschikt voor achter je bureau. Daarnaast is stoelyoga uitermate geschikt voor ouderen met artrose. Ook bij stoelyoga gebruik ik muziek.

Ashtanga Yoga

Ashtanga yoga is een dynamische vorm van yoga. Ashtanga betekent letterlijk acht ledematen of het achtvoudige pad en is beschreven in de yoga sutras van Patanjali. Uit deze stappen zijn drie te beschrijven wat voor de yoga uitoefening het meeste aanspreekt: de pranayama – ademhaling, de drishti – kijkrichting, de asana – houding. Met als doel ook het volledige bewustzijn naar binnen toe te brengen. Bij Asthanga wordt gebruik gemaakt van de Ujaji ademhaling. Symbool bij Ashtanga is vinyasa, wat letterlijk flow betekent. Dit houdt in dat bij iedere houding de aandacht vloeit en stroomt van de ene naar de andere houding zonder pauzes. Hierdoor onstaat een flow. Elke houding wordt op een manier ingezet, vastgehouden en afgesloten. Ashtanga yoga’s bekendste series zijn de primary series wat o.a inhoudt dat er opeenvolgend staande, zittende en liggende oefeningen worden gedaan. Net als de meeste yogavormen wordt ook Ashtanga afgesloten met de shavasana – de eindontspanning.

Yoga Nidra

Bij Yoga Nidra werk je naar een staat toe waarbij het lijkt alsof je slaapt maar je bewustzijn is nog aan het werk op een diepere niveau. Het is een systematische methode van oefeningen en visualisaties om complete fysieke, mentale en emotionele ontspanning op te wekken. Alhoewel “Nidra” “slaap” betekent is het bij Yoga Nidra juist de bedoeling dat je alert blijft. Yoga Nidra is een moment van ontspanning, voor iedereen en vooral voor mensen die dagelijks met stress te maken hebben. Als het innerlijke bewustzijn gescheiden kan worden van het externe bewustzijn en van slaap, kan Nidra heel krachtig worden. Het helpt om het geheugen te ontwikkelen, kennis en creativiteit te vergroten of iemands aard te veranderen. Ook helpt het o.a bij het verminderen van angst, hoofdpijn, buikpijn, duizeligheid en nog veel meer. Yoga Nidra is ervaren en je eraan overgeven. 

n.b. Alle lessen vangen aan met een meditatie, ademhalingsoefening – pranayama, opwarmingsoefening (met uitzondering van Ashtanga) en vervolgens de asana’s – houdingen en eindigen we met een shavasana – eindontspanning.